دیجی برتر

دیجی برتر، جایی برای برترین محصولات دیجیتال

دیجی برتر

دیجی برتر، جایی برای برترین محصولات دیجیتال

  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد بر این است که نکاتی را در مورد خرید کنسول های بازی با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانید با آگاهی بیشتری به سمت خرید آنها بروید. با دیجی برتر همراه باشید... 

xbox-ps4

در روزگاری که که زندگی اکثر مردم شکل ماشین پرمشغله ای را به خود گرفت، قطعا ً برای بسیاری از مردم ارزشمند خواهد بود که زمانی را بیابند تا از اتفاقات و مشکلات روزمره فاصله بگیرند.

راه های زیادی برای تفریح و تخلیه انرژی شما وجود دارد; اما از آنجایی که اکثریت مردم با محدودیت های زمانی مواجه هستند، پیدا کردن راه های مقرون به صرفه تر و آسان تر دارای اولویت بالاتری است.

 قرار گرفتن در عصر تکنولوژی به ما این فرصت را داده است که متفاوت از نسل های گذشته زندگی کنیم. از گوشی های هوشمند، رایانه های شخصی و اتومبیل گرفته تا کنسول های بازی، همه آنها نقش کلیدی در بهبود کیفیت زندگی ما ایفا کردند.

هر یک از این محصولات در زندگی انسان به گونه ای متفاوت اثر گذاشته است؛ در این میان، کنسول های بازی تنها دستگاه هایی هستند که به طور خاص و ویژه و محض سرگرمی و تفریح خالصی را به همراه دارند؛ کنسول هایی که تقریبا 50 سال است با ما همراه هستند. بسته به ظرفیت و ویژگی ها، این کنسول ها از بازی های فکری برای بچه ها و بزرگسالان گرفته تا بازی های صرفاً سرگرم کننده را در بر می گیرد.

امروزه خرید کنسول بازی در میان مردم بسیار محبوب شده است. بیشتر افرادی که کنسول های بازی می خرند، چیز زیادی از مشخصات و تفاوت های مدل های مختلف این دستگاه ها نمی دانند؛ بنابراین معمولاً به صحبت های فروشنده کنسول بسنده می کنند. اگرچه آنچه که فروشنده می گوید لزوماً به معنای انطباق حداکثری با نیازهای خریدار نیست؛ خرید یک کنسول بازی به توصیه فروشنده ممکن است نتواند انتظارات ما را برآورده کند.

امروز، در این پست، ما نکاتی را در مورد خرید کنسول های بازی با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانید با آگاهی بیشتری به سمت خرید آنها بروید.

نسل انواع کنسول بازی

یکی از مهم ترین مواردی که در مورد یک کنسول بازی است و اکثر خریداران از آن بی اطلاع هستند، نسل کنسول است.

نسل هشتم کنسول های بازی با دستگاه هایی مانند PS4، Xbox One و نینتندو سوئیچ در حال انجام است. مشخصات فنی قوی تر و ویژگی های بیشتر کنسول های نسل بعدی، شرکت های بازی سازی را قادر ساخت تا محصولات خود را با کیفیت و گرافیک بهتری به مشتریان تحویل دهند.

به عنوان یک قاعده، انتقال از نسل به نسل همیشه با جهش چشمگیری در گرافیک بازی همراه است. با نگاهی به نسل قبلی کنسول های بازی (PS3 و XBOX 360)، می توان تفاوت های گرافیکی بین بازی ها را به طور کامل درک کرد. دلیل این امر همان طور که قبلاً گفته شد تنها به پیشرفت های فنی کنسول های جدید مربوط می شود.

با توجه به موارد بالا، اگر شما قصد خرید یک کنسول مانند ایکس باکس 360 یا PS3 را دارید، شما قطعا باید بیخیال بازی های جدید شوید. از سال ۲۰۱۸ استودیوهای توسعه بازی به طور رسمی حمایت از کنسول های نسل قبلی را متوقف کرده اند؛ این کار مانع از انتشار بازی های جدید بر روی این دستگاه ها خواهد شد. بنابراین صاحبان این محصولات چاره ای جز اکتفا برای همان بازی های قدیمی ندارند.

نسل حال حاضر کنسول های بازی که به عنوان نسل هشتم شناخته می شوند، در سال ۲۰۱۳ عملیات خود را آغاز کردند. معمولا پس از ۷ یا ۸ سال کنسول های بازی جدید در نسل جدیدی معرفی می شوند. با نگاهی سطحی می بینیم که از نیمه عمر کنسول های نسل هشتم گذشته ایم و باید به تدریج برای انتشار کنسول های نسل نهم آماده شویم.

 انتظار می رود سونی و مایکروسافت، دو تولیدکننده بزرگ کنسول های بازی، بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ محصولات جدید خود را منتشر کنند. البته این زمان ها فقط حدس و گمان هستند و این احتمال وجود دارد که این شرکت ها زمانی نزدیک تر یا دورتر را برای ورود به نسل جدید انتخاب کنند.

با این حال، اگر شما فقط خرید یکی از کنسول های نسل هشتم را خریده اید و یا برنامه ریزی برای خرید یکی از آنها در آینده ای نزدیک دارید، نگران نباشید! چرا که با انتشار کنسول های نسل بعدی، دستگاه های موجود حداقل به مدت چهار سال پس از انتشار دستگاه های جدید پشتیبانی خواهند شد. 

ایکس باکس وان(Xbox One)

xbox1

ایکس باکس وان نام کنسول بازی نسل هشتم شرکت مایکروسافت(Microsoft) که محصول کشور آمریکا است، در سال ۲۰۱۳ به عموم معرفی شد. در آغاز، این کنسول بازی به دلیل سیاست های غلط و اشتباه مدیر ایکس باکس، نتوانست موفقیت های ایکس باکس ۳۶۰ را تکرار کند. اما به تدریج با برخی تغییرات در تیم مدیریت مایکروسافت، رویکرد این شرکت نسبت به کنسول نیز تغییر کرده است.

در قدم اول «فیل اسپنسر» به عنوان رهبر بخش ایکس باکس انتخاب گردید. او از ابتدا اعلام کرد که هدفش چیزی بیش از بهبود موقعیت ایکس باک از نگاه گیمرها نخواهد بود.  پس از سال ۲۰۱۴، زمانی که او مسئول ایکس باکس بود، تغییرات بزرگ و کوچکی ایجاد کرده است.

تنوع خدمات و انتشار دو کنسول جدید خانواده ایکس باکس وان به نام های ایکس باک وان اس و ایکس باک وان ایکس از مهم ترین تغییرات در درایو ایکس باک ایکس باک مایکروسافت است.

نسل اول ایکس باکس وان با توجه به اندازه بزرگ و تمرکز بیش از حد بر روی زمینه های خارج از بازی همچون تماشای فیلم، برنامه های تلویزیونی و گشت و گذار در وب، هرگز موفق به جلب توجه زیادی در دوران ابتدایی خود نشد. به جای آن، شرکت سونی بود که با پلی استیشن ۴ از شرکت مایکروسافت را پیشی گرفت تا به کنسول بازی شماره یک نسل هشتم تبدیل شود؛ موقعیتی که تا به امروز آن را حفظ کرده است. 

با این حال ، اکنون از آن دوره عبور کرده ایم و بخش ایکس باکس، به لطف مدیریت مناسب تیم جدید، تا حدودی موفق عمل کرده است.

نگاهی به کنسول های ایکس با وان اس و ایکس باکس وان ایکس

ایکس باک وان اس اولین مدل جدید کنسول نسل هشتم شرکت مایکروسافت پس از ایکس باکس وان معمولی است که تغییرات قابل توجهی در ظاهر داشته است. اندازه این کنسول بازی ۴۰٪ کوچکتر از نمونه اولیه ایکس باکس وان است. علاوه بر این، سیستم خنک کننده این دستگاه با وجود عملکرد بهتر، صدای بسیار کمتری تولید می کند.

یکی از مسائلی که کاربران را در نسخه ایکس باک وان معمولی گرفتار کرد، قرار دادن آداپتور دستگاه بیرون کنسول بود. اکنون مایکروسافت این موضوع را در این مدل با قرار دادن آن در داخل کنسول حل کرده است، بنابراین خریداران ایکس باک وان اس می توانند در این باره مطمئن باشند.

به غیر از موارد بالا و اضافه شدن رنگ سفید به این کنسول بازی، تقریبا هیچ تفاوت قابل توجه دیگری از نسخه وجود ندارد. بدیهی است که از نظر قدرت سخت افزاری، One S کمی قدرت بیشتری نسبت به نسخه عادی آن دارد.

با این وجود مایکروسافت به این مدل قانع نبود و در سال ۲۰۱۷ نسخه جدیدی به نام ایکس باکس وان ایکس منتشر کرد که برای اولین بار امکان انجام بازی های ۴K با کیفیت واقعی بر روی کنسول را به ارمغان می آورد. مایکروسافت از این کنسول به عنوان قدرتمندترین کنسول بازی در تاریخ نام می برد.

در نهایت باید به کنسول بازی ایکس باک وان اشاره کنیم که به جز برخی تفاوت های ظاهری نسبت به کنسول بازی ایکس باکس ۳۶۰ تغییرات زیادی را در جای دیگر نمی بینیم. با این حال، از نظر سهولت در عمل، این دسته رضایت بسیاری از کاربران خود را با خود به ارمغان می آورد.

خدمات و سرویس های ایکس باکس

ایکس باکس برای جبران اشتباهات گذشته اش در ابتدا بر معرفی خدمات جدید تمرکز کرد.سرویس پلی اِنیوِر (Play Anywhere) و گیم‌پس (Game Pass) از نوآورانه ترین خدمات در صنعت بازی است.

تیم ایکس باکس با پلتفرم Play Anywhere، برای بازی های انحصاری کنسول ایکس باکس وان برای مالکان رایانه های شخصی ویندوز ۱۰ فراهم کرد.

از سوی دیگر سرویس گیم پس وجود دارد که برای اولین بار در این صنعت رویکرد جدیدی را اتخاذ کرده است. کاربران می توانند به بیش از ۱۰۰ بازی به قیمت ۱۰ دلار در ماه دسترسی داشته باشند. علاوه بر بازی های توسعه دهندگان دیگر، سرویس اشتراک گذاری گیم پس شامل بازی های انحصاری مایکروسافت نیز می شود.

نکته بزرگ در مورد این سرویس اضافه شدن بازی های انحصاری جدید ایکس باکس وان  به محض انتشار در این سرویس است که نکته مثبتی برای آن محسوب شده و موجب جذب کاربران می شود. برای ارائه یک تجربه ای ارزشمند به مشترکان این سرویس، کارکنان مایکروسافت هر ماه تعداد بازی ها را افزایش می دهند تا تمام سلیقه ها را در این زمینه پوشش دهند.

مایکروسافت از نظر نرم افزار تصمیم گرفته است از نسخه مخصوص از ویندوز ۱۰ برای کنسول بازی استفاده کند که مزایای متعددی را به همراه دارد. به لطف استفاده از ویندوز 10، کنسول بازی مایکروسافت به فروشگاه نرم افزاری سیستم عامل مذکور دسترسی دارد؛ بنابراین کاربران در صورت نیاز می توانند با مراجعه به این فروشگاه برنامه های مورد نیاز خود را دانلود کنند.

این قابلیت بسیار ارزشمند است؛ چرا که بسیاری از مردم علاوه بر انجام بازی های ویدئویی به تماشای فیلم و برنامه های تلویزیونی علاقه مند هستند. صدها برنامه برای نشان دادن فایل های ویدئویی و جریان فیلم ها، برنامه های تلویزیونی و موسیقی آنلاین، مانند نت فلیکس، یوتیوب و اسپاتیفای، با پشتیبانی عالی، ایکس باکس وان را از لحاظ نرم افزاری چند قدم بالاتر از PS4 قرار می دهد.

PS4 یا همان پلی استیشن 4

ps4

پلی استیشن ۴ یا همان پی اس فور، نام کنسول بازی ویدئویی شرکت ژاپنی سونی است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. در این نسل سونی علاوه بر افزایش قدرت سخت افزاری کنسول، تغییرات کوچک و بزرگی را نیز در ظاهر گنجانده تا تفاوت این نسل با نسل های قبلی آشکارتر شود.

یکی از بخش های مهمی که سونی در جریان معرفی پلی استیشن ۴ روی آن خیلی تأکید داشت، دسته بازی جدید آن به نام دوال شاک 4 بود که برای اولین بار تحت تعمیرات اساسی عمده ای قرار گرفت.

نوار نوری دوال شاک 4 علاوه بر ویژگی های سخت افزاری جدید خود تجربه بازی را لذت بخش تر از قبل کرده اند. به لطف نوار نوری یا همان لایت بار، که تا الآن فقط جنبه ظاهری داشت، شما می توانستید ظاهر پشت دستگاه را با رنگ مورد علاقه‌تان سفارشی ایجاد کیند؛ این امر به ویژه در تاریکی شب قابل توجه بود و به بازی زیبایی مضاعف می داد.

علاوه بر این، صفحه لمسی نسبتاً بزرگ هم اکنون در وسط دسته قرار داشت که عملکرد متفاوتی را در بازی های مختلف نشان می داد. به عنوان مثال در یک بازی می توانید از این صفحه برای دویدن استفاده کنید و در یک بازی دیگر می توانید از آن برای حمله سریع به دشمن استفاده کنید؛ در واقع نحوه استفاده از آن به توسعه دهندگان بازی بستگی دارد.

مطالب مرتبط: راهنمای خرید بهترین تلویزیون برای PS5 و Xbox Series X

چند سانتی متر پایین تر از صفحه نمایش سوراخ هایی در دسته قرار دارد که بعضی از صداهای داخل بازی را پخش می کنند. به عنوان مثال در GTA V وقتی پلیس شما را تعقیب می کند، این بلندگوها مکالمه بی سیم را از پلیس پخش می کنند که قطعا رئالیسم بازی را افزایش می دهد.

بهترین و ابتکاری ترین ویژگی ای که سونی در این رده از آن استفاده کرده مربوط به حسگرهای حرکتی است. به میمنت این حسگرها، توسعه دهندگان بازی های ویدئویی می توانند در صورت تمایل لرزش های دست بازیکن را به بازی منتقل کنند. اما سوال این است که این توانایی چه تفاوتی را در تجربه بازیکنان ایجاد می کند؟
برای درک بهتر، یک مثال می زنیم. در بازی ترسناک انحصاری Until Dawn حسگرهای حرکتی ps4 می توانند ترس از پیدا شدن توسط شخصیت dwet بازی را افزایش دهند.

علاوه بر این، حسگرهای حرکتی به کاربران کمک می کنند تا حروفی را که می خواهند فقط با حرکت دادن پد بازی پیام بنویسند، انتخاب کنند. این کار باعث سرعت بخشیدن به تایپ کاربران بر روی کنسول های بازی می شود.

نکته مهم دیگر در مورد کنسول بازی های ویدئویی پلی استیشن ۴ مربوط به نحوه شارژ آن است. بر خلاف ایکس باکس وان که از دسته ای با باتری های قابل شارژ معمولی استفاده می کند، سونی از یک باتری داخلی در دسته خود استفاده کرد.

این کار نیاز به خرید شارژر باتری را از بین می برد و شما به سادگی PS4 را با یک کابل مشترک متصل می کنید تا گوشی هوشمند خود را شارژ کنید و منتظر بمانید تا آن به طور کامل شارژ شود.

تفاوت PS4 Pro و PS4 Slim

اگر شما در حال حاضر به فکر خرید یک کنسول بازی PS4 هستید، شما با دو گزینه مواجه هستید؛ اگر شما به اندازه کافی در مورد آنها ندانید، قطعا سردرگمی‌تان در هنگام خرید افزایش می یابد.

سونی علاوه بر نسخه معمولی PS4، دو نسخه دیگر نیز با پسوندهای Pro و Slim منتشر کرده است. نسخه اسلیم که هم اکنون جایگزین نسخه های اصلی پلی استیشن ۴ شده است، از نظر قدرت سخت افزاری هیچ فرقی با نسخه عادی خود ندارد و سونی تنها کمی طراحی کلی دستگاه را در این مدل بهبود بخشیده است.

برای پیدا کردن تفاوت اصلی باید به PS4 Pro متوسل شویم. با توجه به این که تلویزیون های 4K در سال های اخیر بسیار محبوب شده اند و بسیاری از مردم آنها را می خرند، اهمیت کنسولی که بتواند محتوای 4K را پشتیبانی کند حتی بیشتر است.

بنابراین سونی در سال ۲۰۱۶ کنسول نسل میانی جدیدی را منتشر کرد که به طور خاص برای کسانی طراحی شده بود که همیشه به دنبال بالاترین کیفیت هستند. به میمنت پلی استیشن 4 نسخه pro، کاربران می توانند بازی های مورد علاقه خود را با کیفیت بهتر و جزئیات بیشتر انجام دهند.

با توجه به توضیحات بالا، شما می توانید انتخاب عاقلانه تر و آگاهانه تری در هنگام خرید داشته باشید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از 4K در خانه استفاده می کنید، بهتر است برای رفتن به نسخه pro را امتحان کنید و از بازی با کیفیت بالا لذت ببرید.

اما اگر از تلویزیون های اچ دی یا فول اچ دی استفاده می کنید، توصیه می شود که پول خود را صرف یک نسخه پایین تر(یعنی اسلیم) کنید؛ چرا که شما هرگز می توانید بیشتر از قدرت بالای پلی استیشن 4 نهایت استفاده را ببرید. 

خدمات و سرویس های PS4

با خرید پلی استیشن 4  شما قادر خواهید بود به راحتی تمام بازی های خریداری شده را اجرا نمایید؛ با این حال، اگر قصد دارید که بازی های آنلاین را امتحان کنید، باید هزینه کنید!

بازی های امروز روی قسمت آنلاین زوم می کنند. از طریق بخش آنلاین، بازیکنان از سراسر جهان می توانند با یکدیگر روبه رو شوند و با یکدیگر بجنگند. این مورد، هیجان بازی را چندین برابر می کند. اگر می خواهید از این موضوع بهره ببرید، باید اشتراک ماهانه یا سالانه سرویس پلی استیشن پلاس را خریداری کنید.

در نگاه اول، ممکن است مانند یک هزینه اضافی به نظر می رسد؛ اما اگر می خواهید آن را به صورت آنلاین امتحان کنید، چاره ای جز پرداخت هزینه آن ندارید.

مطالب مرتبط: کنسول قابل حمل سونی و طراحی مفهومی بازی

با پرداخت مبلغ مشخص شده و خرید اشتراک، علاوه بر این که قادر به انجام بازی های آنلاین می باشید، شما همچنین می توانید چندین بازی مشخص شده را به صورت رایگان ماهانه دریافت کنید؛ شما همچنین تخفیف ویژه ای برای خرید بازی دریافت خواهید کرد.

با توجه به مسدود شدن دسترسی به حساب های بانکی جهانی در ایران، کاربران نمی توانند این اشتراک را به طور مستقیم خریداری کنند؛ با این حال ، بدون نیاز به نگرانی، شما می توانید پلی استیشن پلاس کارت اشتراک در فروشگاه های فیزیکی و آنلاین پیدا کنید.

  • ۰۰/۱۱/۰۳
  • مهسا یزدانی

نظرات (۱)

  • ایلیا افشار
  • عالی بود، اما با این وضعیت که فعلا کار حضرت فیله بشه یه ps5 خرید! 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی